Naturalne jest odczuwanie stresu, niepokoju, żalu i zmartwienia podczas i po epidemii koronawirusa i innych sytuacjach kryzysowych. Każdy reaguje inaczej, a Twoje uczucia zmienią się z czasem. Zauważ i zaakceptuj swoje emocje. Szczególne dbanie o zdrowie emocjonalne w nagłych wypadkach pomoże ci jasno myśleć i reagować na pilne potrzeby ochrony siebie i Twojej rodziny. Zadbanie o siebie w nagłych wypadkach pomoże Ci w długotrwałym uzdrawianiu.

Osoby zmagające się już wcześniej z problemami ze zdrowiem psychicznym powinny kontynuować swoje leczenie pomimo nagłych wypadków i oraz monitorować siebie pod kątem wszelkich nowych objawów.

Wykonaj następujące kroki, aby poradzić sobie z epidemią koronawirusa:

  • Zadbaj o swoje ciało – staraj się jeść zdrowe, dobrze zbilansowane posiłki, ćwiczyć i dużo spać. Unikaj alkoholu, tytoniu i innych substancji psychoaktywnych (np. narkotyków).
  • Nawiąż kontakt z innymi – podziel się swoimi obawami i opiniami z przyjacielem lub członkiem rodziny. Utrzymuj zdrowe relacje i zbuduj silny system wsparcia.
  • Rób przerwy – znajdź czas na odpoczynek i przypomnij sobie, że silne uczucia znikną. Spróbuj wziąć głęboki oddech. Staraj się robić czynności, które lubisz.
  • Bądź na bieżąco – kiedy czujesz, że brakuje Ci informacji, możesz być bardziej zestresowany lub zdenerwowany. Oglądaj, słuchaj lub czytaj wiadomości, aby uzyskać aktualizacje od urzędów. Pamiętaj, że możesz trafić też na różnego rodzaju plotki, szczególnie w mediach społecznościowych. Zawsze sprawdzaj źródła i korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji, takich jak np. portale rządowe.
  • Unikaj nadmiernego kontaktu z wiadomościami – rób przerwy w oglądaniu, czytaniu lub słuchaniu wiadomości. Słuchanie o epidemii i wielokrotne oglądanie zdjęć może być denerwujące. Staraj się korzystać z przyjemnych chwil i czynności, i w miarę możliwości wiedź normalne życie, a także sprawdzaj dostępność aktualizacji między przerwami.
  • Poszukaj pomocy w razie potrzeby – jeśli Twoje samopoczucie jest pogorszone przez kilka dni lub tygodni, porozmawiaj z kimś kto może Ci pomóc np. psychologiem, psychoterapeutą, etc. lub skorzystaj z możliwości zadzwonienia pod jeden z tych numerów na dole strony.

Zwróć uwagę na te typowe oznaki niepokoju:

  • Uczucie odrętwienia, niedowierzania, lęku lub strachu
  • Zmiany w apetycie, energii i poziomach aktywności
  • Trudności z koncentracją
  • Trudności ze snem lub koszmary senne
  • Niepokojące myśli i obrazy
  • Reakcje fizjologiczne, takie jak bóle głowy, bóle ciała, problemy żołądkowe i wysypki skórne
  • Nasilenie przewlekłych problemów zdrowotnych
  • Wpadanie w gniew lub drażliwość
  • Zwiększone spożycie alkoholu, tytoniu lub innych substancji psychoaktywnych

Jeśli doświadczasz tych uczuć lub zachowań przez kilka dni z rzędu i nie jesteś w stanie wykonywać z nich normalnych obowiązków, poszukaj profesjonalnej pomocy.

Dodatkowe zasoby:

Poniżej znajdziecie listę telefonów i Ośrodków Interwencji Kryzysowej w Polsce, gdzie na pewno znajdziecie pomoc.

Pamiętajcie także, że w przypadku bardzo bardzo silnego kryzysu ZAWSZE możecie zadzwonić po pogotowie lub zgłosić się do szpitala, gdzie zostanie Wam udzielona pomoc i wsparcie specjalistów. To, co najważniejsze – dbajcie o siebie, bliskich i nie obawiajcie się szukać pomocy. W końcu tu chodzi o Wasze życie i zdrowie.

116 123

Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych Można dzwonić codziennie, od poniedziałku do niedzieli (z wyjątkiem dni świątecznych!), w godzinach 14.00-22.00.

116 111

Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Można dzwonić codziennie, od poniedziałku do niedzieli, w godzinach 12.00-02.00.

800 70 22 22

Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego – bezpłatny telefon czynny całą dobę (24h).

800 12 12 12

Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Rzecznika Praw Dziecka. Można dzwonić codziennie, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.15-20.00. Pod numer Dziecięcego Telefonu Zaufania mogą również dzwonić osoby dorosłe, by zgłosić problemy dzieci.

22 635 09 54

Telefon zaufania dla osób starszych. Można dzwonić w poniedziałki, środy i czwartki w godzinach 17.00-20.00. Dyżur na temat choroby Alzheimera: środa w godzinach 14.00-16.00.

800 108 108

Bezpłatny telefon wsparcia dla osób po stracie bliskich (będących w żałobie). Można dzwonić codziennie, od poniedziałku do piątku, w godzinach 14.00-20.00.

800 120 002

Bezpłatny ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie – Niebieska Linia – czynny całą dobę (24h).

800 100 100

Bezpłatny telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci Można dzwonić codziennie, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12.00-15.00.

801 199 990

Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki – Narkomania Można dzwonić codziennie, od poniedziałku do niedzieli (z wyjątkiem świąt państwowych) w godzinach 16.00-21.00 (koszt jak za połączenie lokalne, niezależnie od jego trwania).

Natychmiastowa, bezpłatna pomoc w sytuacji kryzysowej:

http://www.oik.org.pl/

2 Thoughts on “Dbanie o zdrowie emocjonalne w trakcie epidemii koronawirusa”

Comments are closed.