Usłysz to, co ludzie naprawdę mówią. Dowiedz się, jak usłyszeć cały przekaz, używając aktywnych technik słuchania

Słuchanie jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakie możesz mieć. To jak dobrze potrafisz słuchać ma duży wpływ na efektywność Twojej pracy oraz jakość Twoich relacji z innymi.

Na przykład:

  • Słuchamy dla zdobycia informacji.
  • Słuchamy dla zrozumienia.
  • Słuchamy dla przyjemności.
  • Słuchamy dla uczenia się.

 

Biorąc pod uwagę to wszystko, czego słuchamy, pomyślelibyśmy, że dobrze sobie radzimy ze słuchaniem. W rzeczywistości większość z nas nie jest jednak w tym dobra. Badania sugerują, że pamiętamy od 25 procent do 50 procent tego, co usłyszymy. Oznacza to, zatem, że kiedy rozmawiasz z szefem, kolegami, klientami lub małżonkami przez 10 minut, ich uwaga jest z Tobą przez mniej niż połowę rozmowy. Czy nie jest to jest okropne?

Odwróć tę sytuację i okaże się, że gdy otrzymujesz wskazówki lub informacje, nie słyszysz całej wiadomości. Masz nadzieję, że wyłapujesz z przekazu najważniejsze informacje, ale co jeśli tak nie jest?

Oczywiście, słuchanie to umiejętność, którą wszyscy możemy poprawić. Stając się lepszym słuchaczem, poprawisz swoją wydajność, a także zdolność do wywierania wpływu, przekonywania i negocjacji. Co więcej, unikniesz wielu konfliktów i nieporozumień, wynikających z braku zrozumienia. Wszystkie te umiejętności są niezbędne do sukcesu w miejscu pracy!

Wskazówka: Dobre umiejętności komunikacyjne wymagają wysokiego poziomu samoświadomości. Poprzez zrozumienie osobistego stylu komunikacji możesz zajść o wiele dalej w tworzeniu dobrych i trwałych wrażeń z innymi.

Aktywne słuchanie

Sposób na poprawienie swoich umiejętności słuchania to ćwiczenie “aktywnego słuchania”. W trakcie, którego podejmujesz świadomy wysiłek, aby usłyszeć nie tylko słowa, które osoba mówi, ale co ważniejsze, zrozumieć kompletną wiadomość, którą Ci wysyła. Aby to zrobić musisz bardzo starannie zwrócić uwagę na drugą osobę. Nie możesz pozwolić sobie na rozpraszanie się przez to, co się dzieje wokół Ciebie, lub przez tworzenie w myślach kontrargumentów, które będziesz mógł przytoczyć, gdy inna osoba skończy mówić. Nie możesz też pozwolić sobie na nudę i stracić koncentrację na tym, co mówi inna osoba. Wszystko to, bowiem przyczynia się do braku słuchania i rozumienia.

Wskazówka: Jeśli uważasz, że szczególnie trudno jest Ci skoncentrować się na tym, co ktoś mówi, spróbuj powtarzać w myślach ich słowa, które wypowiedzieli – wzmocni to ich przesłanie i pomoże Ci się skupić.

Jeżeli chcesz zwiększyć umiejętności słuchania, musisz pokazać drugiej osobie, że słuchasz tego, co ona mówi. Aby zrozumieć znaczenie tego punktu, zastanów się, czy sam kiedykolwiek byłeś zaangażowany w rozmowę, gdy zastanawiałeś się, czy druga osoba słucha tego, co mówisz. Pewnie w takim momencie zastanawiałeś się, czy Twoja wiadomość dociera do tej osoby, czy warto jeszcze mówić. Być może czułeś się jakbyś rozmawiał ze ścianą i jest to coś, czego każdy z nas chce uniknąć.

Potwierdzenie słuchania może być czymś tak prostym, jak pokiwanie głową lub proste “mhm”. Niekoniecznie zgadzasz się z osobą, po prostu wskazujesz, że jej słuchasz. Korzystanie z języka ciała i innych sygnałów potwierdzających słuchanie, również przypomina Ci, aby zwracać większą uwagę na to, co mówi druga osoba.

Dobrze jest też spróbować odpowiedzieć rozmówcy w taki sposób, aby zachęcić go do kontynuowania rozmowy, tak by móc uzyskać informacje, jeśli ich potrzebujesz. Kiwanie głową i wszelkie dźwięki paralingiwstyczne mówią, że jesteś zainteresowany. Sporadyczne pytanie lub komentarz podsumowujący to, co zostało powiedziane, pokazuje rozmówcy, że rozumiesz to, co do Ciebie mówi.

Wskazówka: Pamiętaj, że aktywne słuchanie może dawać innym wrażenie, że się z nimi zgadzasz, nawet, jeśli tego nie robisz. Ważne jest, aby unikać korzystania z aktywnego słuchania, jako listy z wytycznymi, którymi należy podążać, a które zastąpią Twoje prawdziwe słuchanie. Jeżeli zauważysz, że tracisz skupienie, może Ci pomóc praktykowanie uważnego słuchania.

Stawanie się aktywnym słuchaczem

Jest pięć kluczowych technik aktywnego słuchania. Wszystkie one pomagają Ci dobrze usłyszeć drugą osobę, tak, że druga osoba będzie czuć, że słyszysz to, co mówi.

1. Słuchaj uważnie

Daj mówcy swoją niepodzielną uwagę i potwierdzaj, że słyszysz wiadomość. Pamiętaj, że komunikacja niewerbalna również potrafi “mówić” głośno.

  • Patrz bezpośrednio na osobę, która do Ciebie mówi.
  • Odgoń od siebie nieproszone myśli.
  • Nie przygotowuj się w myślach do odmowy.
  • Unikaj rozpraszania przez czynniki środowiskowe. Na przykład rozmowy toczące się wokół.
  • “Słuchaj” również język ciała mówcy.

2. Pokaż, że słuchasz

Używaj własnego języka ciała i gestów, aby przekazać rozmówcy, że go słuchasz.

  • Od czasu do czasu kiwaj potwierdzająco głową.
  • Uśmiechaj się i używaj różnych, przyjaznych, wyrazów twarzy.
  • Zwróć uwagę na swoją postawę i upewnij się, że jest ona otwarta i zachęcająca.
  • Zachęcaj mówcę, aby kontynuował. Używaj do tego drobnych wypowiedzi słownych, takich jak: tak, aha, mhm, etc.

3. Zapewnij feedback

Nasze osobiste „filtry”, założenia, osądy i przekonania mogą zniekształcać to, co słyszymy. Jako słuchacz, Twoja rola polega na zrozumieniu, co ktoś do Ciebie mówi. Może to wymagać od Ciebie umiejętności odzwierciedlenia tego, co zostało powiedziane i zadawania pytań.

  • Odzwierciedlaj to, co zostało powiedziane przez parafrazowanie. “To, co słyszę, to…” i “Brzmi, tak jakbyś mówiła…”, to świetne sposoby na odzwierciedlanie.
  • Zdawaj pytania, aby wyjaśnić pewne punkty. “Co masz na myśli, kiedy mówisz…”, “Czy to masz na myśli?”
  • Regularnie podsumuj uwagi swojego mówcy.
Wskazówka: Jeśli uważasz, że reagujesz emocjonalnie na to, co ktoś powiedział, powiedz to i poproś o więcej informacji: “Nie rozumiem prawidłowo i uważam, że biorę to, co powiedziałeś zbyt osobiście. Myślałem, że właśnie powiedziałeś XXX; co miałeś na myśli?”

4. Nie oceniaj

Przerywanie to marnowanie czasu. To frustruje Twojego rozmówcę i ogranicza Twoje pełne zrozumienie wiadomości.

  • Przed zadaniem pytania pozwól rozmówcy zakończyć to, o czym mówi.
  • Nie przerywaj z kontrargumentami.

5. Odpowiednio odpowiadaj

Aktywne słuchanie jest wyrazem słuchania pełnego szacunku i zrozumienia. Otrzymujesz informacje i pewną perspektywę. Nic nie dodajesz, gdy atakujesz rozmówcę lub w inny sposób go dyskredytujesz.

  • Bądź szczery, otwarty i uczciwy w swojej odpowiedzi.
  • Przekaż swoje opinie w sposób pełen szacunku.
  • Traktuj drugą osobę w taki sposób, w jaki uważasz, że ona chce być traktowana.

 

Kluczowe punkty

Potrzeba dużo koncentracji i determinacji, aby być aktywnym słuchaczem. Stare przyzwyczajenia są trudne do przełamania, a jeśli twoje umiejętności słuchania są tak złe, jak u wielu osób, to jest wiele sposobów, aby to zmienić!

Bądź świadomy, gdy słuchasz i przypominaj sobie często, że Twoim celem jest naprawdę usłyszeć to, co mówi inna osoba. Pomiń wszystkie inne myśli i zachowania i skoncentruj się na przesłaniu. Zadawaj pytania, odzwierciedlaj i parafrazuj, aby lepiej zrozumieć treść wiadomości. Jeśli nie, to przekonasz się, że to, co ktoś do Ciebie mówi i to, co słyszysz, to dwie różne rzeczy.

By być lepszym w komunikacji, poprawić swoją wydajność w pracy i rozwijać lepsze relacje, zacznij od technik słuchania, które przedstawiłam Ci wyżej.

 

Pracuję z ludźmi, między innymi, nad umiejętnościami potrzebnymi do szczęśliwej i udanej kariery. Ten artykuł jest jeden z wielu narzędzi i zasobów, które znajdziesz na mojej stronie. Subskrybuj newsletter i naprawdę naładuj swoją karierę!